Kerst - Oud & Nieuw - Madrid - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jolien en Bart - WaarBenJij.nu Kerst - Oud & Nieuw - Madrid - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jolien en Bart - WaarBenJij.nu

Kerst - Oud & Nieuw - Madrid

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien en Bart

13 Januari 2015 | Spanje, Barcelona

Ik loop echt super achter met mijn waarbenjij verhaaltjes. We hebben het ook zo (LEUK) druk gehad de afgelopen tijd, dat het er even niet van kwam. Dus hierbij alles in een wat kortere versie.

Kerst met papa, mama, Jasper en Steph
Mijn familie kwam zaterdag 20 december in de middag aan op het vliegveld. Bart en ik zijn ze op gaan halen (beetje stress want we stonden ook in de halve finale van een padeltoernooi, dus die hebben we maar ‘helaas’ verloren), waarna mama en ik de koffers hebben overgenomen en papa, Bart, Jasper en Steph met de taxi naar Camp Nou zijn gereden om de wedstrijd van FC Barcelona tegen Cordoba te bekijken. Barca won dik en ze hebben een super leuke wedstrijd gezien! Mama en ik zijn ondertussen boodschappen gaan doen en hebben een lekkere tapas voorbereid voor de rest van de familie. Gezellig om weer even lekker moeder-dochter simpele dingetjes als boodschappen en koken te kunnen doen :) In de avond zijn Bart en ik en papa en mama nog even naar zee gewandeld, heerlijk. Op zondag zijn we met z’n allen begonnen in Parc Guell, dat blijft mooi, ookal hebben wij het nu al vrij vaak gezien. Daarna zijn we naar Poble Espanyol gegaan. Dat is een dorp waarbij alle winkeltjes zijn afgestemd op de verschillende districten in Spanje, zodat je Spanje leert kennen als je er rondloopt. Het viel een klein beetje tegen, maar het uitzicht van boven maakte toch een hoop goed. In de avond een heerlijk 3 gangen menu (met veeeel vis) op vlak bij ons huisje in de buurt.
Maandag was Stephanie jarig en dus begonnen we gezamelijk met een verjaardagsontbijtje (Bart en ik hadden een vrije dag opgenomen). Jasper en Steph hadden een scooter gehuurd en zijn samen door de stad gaan touren. Wij zijn met vieren naar de kathedraal en de kerstmarkt gelopen, en daarna naar Tibidabo gegaan. De hoogste berg in Barcelona, waar je dus een prachtig uitzicht hebt! Toen we eenmaal weer beneden waren bij La Muscle gegeten. Hier heb je ongeveer 20 verschillende mossel gerechten, heerlijk! Dinsdag moesten Bart en ik wel weer werken, maar zijn de vier saampjes op pad gegaan, net als woensdag. Jasper en Steph hebben onder andere de Sagrada Familia bekeken. Kerstavond waren we lekker met z’n allen knus (heel knus) in ons huisje. Ookal is onze eettafel erg klein, toch traditie getrouw gegourmet (op ontbijtbordjes, want grote pasten er niet meer op de tafel haha). Ook hebben we eerste kerstdag wat cadeautjes gedaan en uiteraard gedichtjes!
Eerste kerstdag hebben we lekker wat spelletjes gedaan, zijn we heerlijk naar zee gewandeld en hebben we daar lekker een uurtje in de zon op het bankje geleden, genieten. In de avond zijn we naar de fonteinshow op Font Magica wezen kijken en hebben we daarna bovenin wat gegeten. Tweede kerstdag gingen ze helaas in de avond alweer naar huis. Maar niet voordat we de heerlijke week nog even gezamelijk hadden afgesloten met een lekkere tapaslunch!

Ondanks het mindere kerstgevoel (wat ook wel weer lekker was omdat dit mijn eerste kerst was waarbij ik heerlijk aan het strand op de bank in mijn trui een uur in de zon heb kunnen zitten), was het super fijn om met de hele familie bij elkaar te zijn en toch kerst lekker samen te kunnen vieren!

Oud en nieuw met Pascal, Melissa, Remco en Elisa
Bart en ik konden 3 daagjes bijkomen, want op dinsdagochtend kwamen onze nieuwe gasten alweer aan! We hebben Pascal en Melissa van het vliegveld opgehaald en na een heerlijk ‘churros-ontbijt’ zijn we langs de zee gaan wandelen. Wederom geen wolkje te bekennen, dus heerlijk weer. We hebben een heel stuk gewandeld langs zee tot aan de haven. Daarna even nog wat boodschappen gedaan en thuis spelletjes (altijd leuk!). In de avond zijn we uit eten gegaan vlak in de buurt, waar Melissa nog even in een “list” trapte, maar wat wel een super gezellige avond was Woensdag de 31e moesten Bart en ik gewoon werken, maar zijn Melissa en Pascal naar het vliegveld gegaan om Remco en Elisa op te halen. Met z’n vieren zijn ze in de Sagrada Familia geweest en daarna bij ons thuis spelletje gedaan. Toen we thuis van werk kwamen kregen we een warm ontvangst, gezellig, eindelijk weer met onze vriendjes met z’n zessen Pascal, Melissa, Remco en Elisa sliepen vlakbij in een hostel dus zijn daar toen even gaan chillen en opfrissen, en in de avond hebben we bij ons eerst gegourmet. Rond 22.00uur zijn we richting Pl. Espanya gegaan, waar we niet de enige waren. Het was echt super druk en er hing een mooie sfeer. Met muziek en allerlei shows gingen we naar 0.00 uur. Toen de klok eenmaal sloeg, propten wij de druiven in onze mond (het is traditie in Spanje om bij elke klokslag van het nieuwe jaar een druif te eten, dus 12 druiven heeeel snel achter elkaar). Volgens mij is het alleen Bart gelukt, ik was in ieder geval bij de 5e druif te druk met alle pitjes die erin zaten. Na een korte maar mooie vuurwerkshow, stroomde de menigte het plein af en gingen ook wij richting een barretje. Ergens nog even 1 drankje gedaan en toen ons bedje opgezocht. Het was super bijzonder om met zoveel mensen in het buitenland een keer oud en nieuw mee te maken, echt een fantastische jaarwisseling gehad! Op de 1e van het jaar waren er maar weinig bezienswaardigheden open, dus alleen vrije/open dingen. Daarom zijn we naar Parc Guell gegaan en hebben we een fotosessie gehouden haha. Het resultaat is een hele hoop leuke en mooie foto’s! Daarna richting Montjuic gegaan, om even het Olympisch Stadion te bekijken en een mooi uitzicht te hebben op Pl Espanya. Die avond hebben we gegeten bij een Italiaan. Ondanks zand in de garnalen, ijs op de grond en koffie over de tafel hebben we echt ontzettend gelachen en heerlijk gegeten! Vrijdag was alweer de laatste dag van Melissa en Pascal. Met z’n zessen zijn we naar Parc Ciutadella gegaan, hebben we op een terras in de zon iets gedronken en nog even de Arc de Triomphe bezocht. Na wederom een tapaslunch als afsluiting was het tijd om alles weer in te pakken. Toen Pascal en Melissa hun koffers hadden gepakt hadden we nog net even tijd om te genieten van de fonteinshow voordat we afscheid moesten nemen en Melissa en Pascal de bus pakten richting het vliegveld. Met Remco en Elisa hebben we thuis broodje hamburger voor de heren en pannekoeken voor de dames gegeten. En in de avond lekker vertrouwd spelletjes gedaan. Zaterdag was het dan voor Remco en Elisa de laatste dag en zij wilden nog graag de stadiontour doen van Camp Nou. Dus dat hebben ze gedaan en daarna zijn we gaan lunchen bij 100 broodjes (chocolade broodje Oreo, JUMMM). In de middag nog naar zee gelopen en zelfs Bart mee het strand op gekregen om mooie foto’s te maken!! Daarna was het ook voor hun tijd om de koffers te pakken en zijn we met z’n allen naar het vliegveld gegaan en hebben we ze uitgezwaaid. Tot over 2,5 maand 

Madrid
Tussendoor waren we maar liefst 2 dagen thuis met z’n tweetjes voordat we weer iets anders gingen doen! Zondag vooral lekker rustig aan gedaan en gepoetst, en maandag gewoon gewerkt. In de avond was er wel een soort Disney-Carnaval-Sinterklaas ontvangst / optocht van de Drie Koningen. Alle straten stonden vol met kids, ouders, pubers en opa’s en oma’s, eigenlijk van alles. Drie Koningen leeft hier in Spanje ontzettend en de kids krijgen met Drie Koningen zelfs meer cadeautjes dan met Kerst, dat is slechts een voorproefje.

Op dinsdagochtend vertrokken we om 7.00uur in de ochtend naar Madrid, waar we dan ook al weer vroeg kwamen, want hebben net drie kwartier in de lucht gehangen. Door de enorme vrieskou (tot een uur of half 11 komt het niet echt boven het vriespunt uit!) kwamen we uiteindelijk bij het hotel uit, maar we konden natuurlijk nog niet op de kamer. Dus toen zijn we eerst naar het Palacio Real gegaan, maar daar konden we ‘helaas’ niet verder komen dan op het plein. Even later kwamen we erachter dat dit was omdat de Koning van Spanje er een officieel bezoek kwam brengen. Dus ff naar Koning Felipe staan zwaaien en toen weer door gegaan. Na de lunch konden we in het hotel en daar heerlijk even bijgekomen (want moesten wel erg vroeg opstaan), op een mooie en lekker warme kamer. Dit was de laatste dag dat de kerstverlichting er hing en dus hebben we begin van de avond met de Navibus een tour gemaakt langs de mooist verlichte delen van Madrid. Super mooi! Daarna nog bij een pizzeria gegeten en op tijd ons bedje in gedoken. Woensdag 7 januari was onze dag, alweer 5 jaartjes samen (en dat er nog heeeeeeeel veel mogen volgen!). Begonnen bij het Bernabeu Stadion waar we kaartjes konden scoren voor de wedstrijd van zaterdag. De stadiontour dus ook maar niet meer gedaan (Bart had hem vorig jaar al gedaan). Vervolgens naar Retiro park gegaan en lekker in de zon gewandeld en gechilld. Na over de prachtige rotondes, pleinen en straten te hebben gewandeld zijn we ook nog ergens (vraag me niet hoe het gebouw heet..) met de lift omhoog gegaan om van een prachtig uitzicht te genieten. Thuis even lekker opgefrist en ik in bad gelegen en daarna gegeten bij TGIF, jammiee. Mooie afsluiter van ONZE dag:) Donderdag zijn we een stukje het centrum uit gegaan richting het stadion van Atletico, en ook door het parkje daarnaast gelopen. Vervolgens een eind gelopen naar het grote centrale treinstation van Madrid. Niet heel spectaculair, wel grappig, want binnenin leven een hoop schildpadden. Laat op de middag lekker tapas gegeten en daarna naar de bioscoop geweest voor een leuke film. Vrijdag hebben we een heeeerlijk ontbijtje op; namelijk churros met chocolade, jummie! Bij echt een super mooie, grote chocolateria. Daarna nogmaals naar het Palacio Real, maar nu konden we er wel in. Het is echt een heel groot paleis met heel veel luxe en mooie kamers. Op een gegeven moment kwamen we bij een luxe eetzaal uit, met lange tafel voor zo’n 50 man, en bleek dat die die dinsdag ook was gebruikt, grappig! Naast het paleis nog naar een kerk geweest even kort. En na een stukje lopen naar een parkje en een deel van een oude Egyptische tempel. Bart vindt dat allemaal hartstikke interessant en mooi om te zien. Lekker gegeten bij de 100 broodjes en nog een heel stuk gewandeld door een wat onbekendere wijk (met wel een hele leuke mercado!). In de avond gewandeld langs de mooiste pleinen en straten van Madrid en iets simpels gegeten. Zaterdag stond in het teken van de voetbalwedstrijd. We moesten op tijd uit het hotel en richting het vliegveld om daar onze koffers af te zetten (op en neer tussendoor zouden we namelijk niet redden). Dus nadat we onze koffers hadden gedropt weer met de metro richting het stadion en daar iets gegeten. Nadat we beide spelersbussen zagen aankomen konden we ruim een uur voor de wedstrijd het stadion in. We zaten hoog, maar wel redelijk in het midden aan de lange zijde, dus mooi overzicht. Na een selfie met Christiano Ronaldo (oké, van afstand), 3 doelpunten, juichen en een leuke wedstrijd later moesten we helaas weer naar het vliegveld om onze koffers op te halen en terug te vliegen naar Barcelona.
Raar of niet, maar toen we in de bus vanaf het vliegveld naar huis zaten, voelde het voor ons allebei toch echt als thuiskomen :)

Kortom: We hebben echt een druk, maar super leuke maand achter de rug. Met veel lieve vrienden en familie en gezellige momenten. En gelukkig is dat nog lang niet afgelopen! Aanstaande vrijdag komen Lisa, Eveliene en Merel en 1,5 week later Frank en Jolanda. Dus we mogen weer lekker gaan gidsen, wat we trouwens hartstikke leuk vinden om te doen hoor!

Liefs,
Bart en Jolien

• 13 Januari 2015 - 17:35

Melissa:

Zo lang verhaal weer! Haha was dan indd ook weer ff geleden. Leuk om ook terug te lezen over de periode dat wij er waren. Moest af en toe wel lachen bij sommige 'quotes' hahaha maar hebben het dan ook super leuk gehad in Barcelona!

Kan me voorstellen dat het zo allemaal super snel voorbij gaat die tijd voor jullie.
    En dan dit weekend de meiden op bezoek, jullie hebben het er maar druk mee! Ik zou een toeristisch bedrijf oprichten ;)

Maar alvast heel veel plezier voor aankomend weekend (zal wel lukken denk ik zo) en natuurlijk nog de rest van de periode (en bezoekjes)!

Geniet er nog even van want voor jullie het weten zitten jullie alweer in het vliegtuig terug naar ons kikkerlandje!

XXX

• 13 Januari 2015 - 17:45

Tom:

Alweer een keileuk verslag, leuk om te lezen, fijn dat jullie het samen zo goed naar jullie zin hebben.
    Voorlopig nog ff tot Skype's en na carnaval gaan we ons weer opmaken voor een bezoekje aan Barcelona, blijft leuk!!

Dikke kuzzzz en boxxxx.

Passie.

• 13 Januari 2015 - 18:35

Anita:

Ook al weten we alles al, toch altijd weer heerlijk om jullie verslag te lezen. Veel plezier komend weekend met de dames (Bart met zijn harem op stap). En daarna met jullie (schoon)ouders. Geniet er nog maar lekker van

• 14 Januari 2015 - 09:14

Marc En Karin:

Wow, Jolien en Bart, dat klinkt inderdaad heel druk, maar tegelijk ook heeeel gezellig!
    Veel plezier nog de komende tijd, we lezen het wel weer :)
    X

• 14 Januari 2015 - 09:50

Joalnda:

En dat jullie dan ook nog werken tussendoor hea! ;-)
    Groot gelijk! Nu kan het nog!
    Tot over 2 weken!!!!
    Xxx