Wegwijs worden in Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jolien en Bart - WaarBenJij.nu Wegwijs worden in Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jolien en Bart - WaarBenJij.nu

Wegwijs worden in Barcelona

Blijf op de hoogte en volg Jolien en Bart

16 September 2014 | Spanje, Barcelona

Vertrek/Aankomst
Dinsdagmiddag in de Brabantse zon, onder goed gezelschap en met een lekkere Bossche Bol begon voor ons het Spaanse avontuur. Na zaterdagavond een top surprise party te hebben gehad en al van de meeste mensen afscheid te hebben genomen, ging het nu echt beginnen. Na een dikke knuffel van Lisa en Jolanda, vertrokken we met mijn ouders, Jasper en Stephanie richting Schiphol. Na de nodige traantjes en knuffels moesten we ook van hen afscheid nemen en checkten we in voor onze vlucht. De vlucht verliep prima en om 21.00uur landden we op Spaanse bodem. Als laatste kwam onze koffer van de bagageband, maar toen konden we de taxi in richting ons appartement.
Na de koffers de smalle trap op sjouwen (lees: flink zweten en vloeken) stonden we in ons onderkomen voor de komende tijd. We waren allebei niet meteen enthousiast, maar moesten het even op ons in laten werken. We zijn iets gaan eten vlakbij en daarna ons bedje in gedoken.

Appartement
We zijn gelijk begonnen met het appartement ‘in te richten’. Alles stond totaal niet handig, en dus wat veranderd en verplaatst en onze koffers uitgeruimd. Alhoewel we dingen missen in het appartement (geen bank en geen eettafel) en de tv minstens 20 jaar oud is, wilden we het nog wel een kans geven. Foto’s opgehangen, nieuwe handdoeken en beddengoed gekocht en het huis leek al steeds meer iets te worden. Inmiddels zijn we er toch over uit dat we iets anders willen voor de komende tijd. We blijven deze maand nog in dit appartement, maar zijn al druk naar iets anders op zoek. De buurt is wel helemaal fantastisch, dus hier willen we graag blijven. Met tien minuutjes zitten we op Place Catalunya, kwartiertje van het strand en 20 min. lopen naar ons werk. Als we de deur uitstappen zitten we gelijk in het leven en overal zitten gezellige straatjes, barretjes en tapastentjes. Om de hoek zit zo’n grote markt met kraampjes met allerlei verse producten, ook super leuk en lekker!
We hebben vorige week dinsdag het eerste appartement bezichtigd. Dit was al een hele verbetering ten opzichte van waar we nu zitten, maar ook wel een stukje duurder, en een erg kleine en oude keuken, dus kijken nog even verder. Vandaag een ander appartement bezichtigd, welke naar ons idee (kijkend op googlemaps) op een super locatie lag! Nog dichter bij de Ramblas dan waar we nu zitten, eigenlijk gewoon het straatje ernaast. Maar eenmaal aangekomen was het een bijzondere straat, met rastafiguren op blote voeten, donkere stinkbarretjes en allemaal bijzondere types. Het appartement zelf was wel heel leuk, maar in deze buurt wilden we echt niet zitten. Helaas pindakaas! Daarna nog 2 bezichtigingen gehad. Een was een leuke studio in Barceloneta, andere een mooi appartementje in El Born. En vandaag de beslissing genomen, we gaan per 1 oktober naar Barceloneta. Een verhuizing van maar liefst 1 km dichter naar het strand toe!!

Zon, zee, strand
Afgelopen weekend al lekker een middagje naar het strand geweest, heerlijk! Hoewel het zeewater niet overal even schoon is (of eigenlijk alleen een klein stukje kustlijn vies is) is het zand wel lekker, en met die Spaanse zon is het dus prima uit te houden! Voorlopig zien de weersvoorspellingen er nog prachtig uit, dus waarschijnlijk zullen we vaker op het strand te vinden zijn de komende periode. Ik moet toch een beetje aan mijn kleurtje blijven werken he

Padelen en Tennissen
Uiteraard ook al bezig geweest om een geschikte tennis- en padelvereniging te zoeken, maar dat blijkt toch wat lastiger dan gedacht. Heel veel verenigingen zitten er niet in het centrum, de meeste zitten de heuvel op, en dat is echt niet te doen met de fiets. Ook is het hier niet normaal om lid te worden, maar men betaald eigenlijk altijd per keer. Bij de meeste verenigingen is het pas vanaf 2 keer per week tennissen/padelen voordeliger om lid te worden. We hebben wel een hele leuke vereniging gevonden waar we af en toe zullen gaan tennissen en padelen! Afgelopen zaterdag zijn we via een website (meetup) met een groepje mensen gaan padelen en daarna nog uit eten geweest. Ze waren helaas niet zo goed, dus het padelen was niet zo heel leuk. Was wel grappig om mee te maken en ook het eten erna was gezellig, met bluesband op de achtergrond haha.

Viva Espana
Het Spaanse leven bevalt ons super goed, het ritme is zo relaxed. Werken tot een uur of 6, en dan nog lekker kunnen doen wat je wilt. Vandaag na de bezichtiging bijvoorbeeld nog even heel gezellig op een pleintje wat gedronken en tapasjes gedaan; patatas bravas en alitas de pollo. Heerlijk; gewoon, omdat het kan. Daarna nog alle tijd om rustig boodschappen te doen, een spelletje en te douchen, en dan pas te eten. Viva España!

Omdat we uit dit appartement gaan volgende maand, sluiten we dus nu ook nog geen internet aan. Daarom zitten we op de dagen dat we niet werken (dus geen internet daar) steevast een half uurtje voor de Movistar op de trappen. Lekker als Hollanders gratis internet gebruiken 
Ook kunnen we de fietsen hier nog niet gebruiken. Daarvoor heb je namelijk een speciaal Spaans residentie nummer nodig, en dat gaat uiteraard op zijn Spaans... Mañana, mañana (of eigenlijk pas over 2 weken). Maar gelukkig is alles te lopen, en loop je altijd over gezellige pleintjes en langs mooie gebouwen, dus dat is ook geen straf.

Werk
Oohja, werk... Daarvoor kwamen we hier he We zijn afgelopen maandag begonnen bij Sports in Spain (www.sportsinspain.com), een super leuke organisatie! Het werk wat we (gaan) doen is ook echt heel leuk en past helemaal bij ons. We gaan samen aan de gang om twee evenementen te organiseren. Namelijk een topsporthockey evenement in Brabant, en een recreatiehockey evenement voor Veteranen in Barcelona. Ik zal hier iets meer mee aan de gang gaan dan Bart. Die gaat zich daarnaast ook bezighouden met de social media en met het verbeteren en meer binnenhalen van klanten voor de hockey trainingsstages, wat eigenlijk de core business is van Sports in Spain. Onze baas en collega zijn erg aardig (beide Nederlanders), en ook het kantoor is prima. Met aansluitend een lekker balkonnetje en mooi uitzicht kunnen we dit werk wel 6 maandjes volhouden!

Diada Nacional, Catalunya
Wij demonstreren..! Deze dag (11 september) is voor de Catalanen heel belangrijk en wordt dan ook groots gevierd. Wij vinden het prima, lekker een extra vrije dag en leuke festivals om te bezoeken. Was een super leuke dag, met één en al rood en geel op de straten. Het was een beetje carnaval meets Koningsdag. Hartstikke leuk, allerlei festivals, braderie, kinderspelletje, en menselijke torens!

Toerist uithangen
Jaja, lekker met mijn selfie-stick de toerist uithangen. We hebben al een super leuke wandeling door onze (huidige) wijk El Born gemaakt. We kwamen er wel achter dat het eigenlijk met tapas veel leuker is. Dus voor degene die ons nog op komen zoeken en van tapas houden. De B&J-ElBorn-Tapas tour is bij ons te boeken hoor;) Afgelopen weekend zijn we ook nog via de Arc de Triomphe richting de Sagrada Familia gelopen. Leuke wandeling, en maar 2 km van ons appartement. Wel alleen eromheen gelopen, want het was super druk. Maar we moeten de Sagrada Familia wel nog een keer van binnen bekijken, maar dan van te voren even kaartjes kopen.

Vooruitzicht
We hebben weer wat leuke dingen in het vooruitzicht staan! Allereerst natuurlijk ons nieuwe appartement vanaf 1 oktober. Daarnaast hebben we kaartjes gekocht voor een Nederlandse stand-up comedie avond, haha, ben benieuwd! En daarnaast vandaag kaartjes gekocht voor FC Barcelona-Ajax!! Heujj! We zitten onderin achter de goal, tussen de holigans van Barcelona

Sorry dat was echt een heel verhaal, maar we hebben ook veel meegemaakt de eerste twee weekjes. Zoals je kunt lezen hebben we het hier super erg naar onze zin!!

Dikke kus en knuffel van ons

• 16 September 2014 - 17:50

Joeri:

Buenas tardes!

Erg leuk om te lezen. Jammer van jullie appartement, maar fijn dat jullie al wat nieuws hebben gevonden :D
    Enjoy!

Groetjes

• 16 September 2014 - 17:59

Tom:

Hoi luitjes,
    Al had ik het meeste al via app mee gekregen, toch keileuk om te lezen!
    We kunnen niet wachten om langs te komen en zeker die tapa's toer samen te doen.
    Dikke kuzzzzz en knuffff en box van mij!k

• 16 September 2014 - 18:00

Jolien En Bart :

Uhm hij klopt niet helemaal haha.. Ik heb namelijk afgelopen woensdag een heel groot deel van het verslag getypt en vandaag nog wat erbij. Dus de tijdlijn enzo klopt niet helemaal hoor(A)

• 16 September 2014 - 18:05

Anita:

Hartstikke leuk om dit te lezen en ook op een leuke manier geschreven. XXX

• 16 September 2014 - 18:13

Lisanne:

Heel erg leuk om te lezen!! Klinkt allemaal erg goed!
    Geniet er van samen!
    X

• 16 September 2014 - 18:26

Jolanda:

Hoi Bart en Jolien,

Super leuk om alles te lezen. Voor jullie meteen een leuk reisverslag voor later. We missen jullie maar zijn er zo toch nog een beetje bij.
    Heel veel liefs uit side, Jolanda.

• 16 September 2014 - 18:28

Frank Mees:

Hemaal top geschreven. Ben trots op jullie!

• 16 September 2014 - 19:47

Gerry Kerstens :

Wat een leuk verhaal , jullie hebben al veel meegemaakt . We zijn benieuwd hoe het nieuwe appartement bevalt . We zullen het in november wel eens komen bekijken . Groetjes xxxx

• 16 September 2014 - 20:57

Merel:

Kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal!

Mooi om te lezen hoe jullie genieten samen! Houd dit vast!

Liefs!

• 16 September 2014 - 23:27

Misha & Jasmijn:

Wat super leuk om jullie verhaal te lezen!! Lekker genieten samen van al het moois wat Barcalona te bieden heeft! Zijn alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal!

Liefs,
    Misha & Jasmijn

• 18 September 2014 - 10:07

Frank Ardon:

Slecht verhaal en slecht geschreven...-;) Haha, super leuk! Het lijkt me dat jullie het daar wel goed gaan volhouden!!! Heel veel plezier!
    Frank

• 19 September 2014 - 10:34

Petro:

Leuk verslag, hoop dat er meer gaan komen.
    Jammer van jullie (eerste) appartement, lijkt me ook heel moeilijk om zoiets van afstand te kiezen.
    Het zal best goed komen.
    Toch een beetje leedvermaak, als ik dan lees dat het padelniveau niet overal top is in Spanje.
    Trots op TPC Maaspoort z'n Padel, best wel een goed niveau en heel veel gezelligheid.
    De finale van het TT Padel toernooi was absoluut een topper.
    Veel (werk) plezier daar en houd ons op de hoogte.

• 20 September 2014 - 18:08

Saskia:

Wat leuk om zo toch op de hoogte te blijven van jullie avonturen. Jammer dat het eerste appartement niet was wat je wilde. Maar gelukkig kunnen jullie nu wel per 1 oktober in een appartement dat jullie zelf hebben uitgekozen. Het lijkt me geweldig om zoals jullie het doen het spaanse leven mee te maken. Hier in Nederland gaat alles zijn gangetje. Groetjes en veel plezier daar.

• 25 September 2014 - 11:39

Marc En Karin Van De Water:

Hey Jolien en Bart! Super leuk dat verslag, wij blijven het volgen! Succes met de verhuizing en veel plezier daar. Oh ja, ook met jullie werk, want daarvoor gingen jullie hè haha. Groetjes van ons

• 25 September 2014 - 19:56

Annemie En Hans:

Jolien en Bart, leuk om op afstand alles te volgen. Kijk uit naar je volgende verhaal. Veel plezier en succes met de verhuizing.
    Groetjes Hans en Annemie